İçeriği Paylaş!

Konya Gezisi 05.07.2024 I BCP

 

Selamün aleyküm!

(O kadar cami gezdim Allah'ın selamını vereyim :)

Konya'ya gelişimin üzerinden üç ay geçti. Birkaç defa aceleyle önlerinden geçmeme rağmen durup ziyaret etme fırsatı bulamadığım birkaç yere gittim dün. BCP için bu ayki temalardan biri de gezi olunca yazayım dedim üşenmeden. Bol fotoğraflı tabi. Küçük küçük ekliyorum üzerine tıklayıp bakabilirsiniz iyice.Uzatırsam affola.

0. Hacı Veyiszade Camii

Cuma vakti, bize en yakın camii olarak gittiğimiz için yandaki hanımlara ayrılmış kısımdan girdik. Ben pek etrafa bakınamadım da büyük ama normal bir diyanet camiisi gibi geldi. Ki öyleymiş aslında, 1986'da başlamış inşaatı. Namazdan sonra öne bi çıktık tramvayla geçtiğimizde "ne güzelmiş bi ara gideyim" dediğim camii olduğunu anladım. Eh tabi kalabalık olduğundan normal zamanlarda kadınların gidebildiği üst kata çıkıp inceleme fırsatı olmadı. Büyük de bir ey olduğundan fotosu yok desem yeridir o yüzden netten bakalım bi tane, uzun olan da benden:

Kız kardeşimle dün dışarı çıkmamızın esas nedeni kabirlerindeki DNA'ların analizi sonucu çok yüksek benzerlik oranlarıyla balmumu heykelleri yapılan Türkiye Selçuklu Devleti hanedan üyelerini görmekti. Bu yüzden ilk durağımız II. Kılıçarslan Meydanı'ndaki Dârü'l-Mülk Sergi Sarayı oldu.

Öcesinde Yol üzerinde bir kümbet gördük, hiçbir bilgi yazmadığından sadece fotoğrafı var. Önünde de Bizans'tan kalma, üzerine oturmalık sütunlar, birinde yazı da var. Bu arada kümbetlerin tipi pek hoşuma gitmiyor, çok sivri bir külahları var, kubbeciyim ben.

1.Türkiye Selçuklu Devleti Hanedan Sergisi 

İçerideki iki salonda önde gelen sultanların ve bazı eş ve çocuklarının veya kimliği bilinmeyen üyelerin balmumu heykelleri bulunuyor. Heykeller çok gerçekçi duruyor doğal olarak. Selçuklu sultanlarının uzun ve örgülü saçlı olacağını düşünmemiştim. Böyle bakınca sen ben gibi adamlar olduğunu görüp ısınabiliyorsunuz ya da bu adamların bir dönem ne kadar güçlü olduklarını düşünüp gergin hissedebilirsini bende ikisi de oldu. Önünde selfie çekiyorsun, elindeki damarları inceliyorsun falan  ama sultanın huzurunda olsan başını bile kaldıramazdın tabi :D 

Bir salon o dönem basılmış sikkelere ayrılmış. Kuyumcu vitrini gibi ışıklandırılması iyi ve teker teker çerçevelemiş panolarda bulunuyor sikkeler. Büyüteçle incelenebiliyor. Çepeçevre bilgilendirme panoları mevcut. Her sultan söneminde basılanlar ayrı ayrı sınıflandırılmış, Birinin döneminde sadece 4 sikke var. Parantez içinde cimri yazmışlar, taa bu zamandan bakarken bile anlayabiliyoruz :D

Geniş açıdan almamışım hiç salonu, netten bulduğum foto.
Son salon da dijital gösterimin yapıldığı bir yer. Müzelerdeki dijital gösterimleri çok seviyorum. Salonun üç duvarını kapsayan ekranda II. Kılıçarslan'ın Anadolu'yu bizim kıldığı Miryokefalon Savaşı'nı izledik. En büyük adam bu arkadaş oluyor.. Yok yok, fotoda Bizans'ın ölen komutanı var:

En az yarım saat takıldık, içeride 20 kişi anca gördük. Kişisel deneyimimiz için iyiydi ama daha çok insanın görmesi gerekiyor. Üstelik ücretsiz!

Buradan çıkalım. Meydanın tam karşısında Alaeddin Tepesi var. Hemen köşesinde Karatay Medresesi buluyor. Müzkart'la ziyaret edilebilir. Vaktimiz dar diye giremedik (Gene de gün 7.5 saat sürdü ☠).


Alaaddin Tepesi'ne çıktık sonra. Ortadaki kısım Alaaddin (Keykubat) Köşkü. Artık sadece temelleri görünen bir saray. Restorasyonunda pek haz edilmemiş, nedeni malum. Fotoda görülen külah da II. Kılıçarslan (Sultanlar) Türbesi. 
2. Alaeddin Tepesi / Camii 12. yy
Camii dört sultanın elinden geçmiş. En son 1220'de I. Alaeddin Keykubad döneminde tamamlandığı için onun adını almış. Konya'nın en büyük camiisiymiş ki zaten şehrin Ulu Camii'si olmak üzere inşa edilmiş.

Su verenleri çok olsun, buraya sebil koymuşlardı 💙
 

Sondaki anıta sırtınızı verip ilerlediniz mi Mevlana'ya çıkıyorsunuz. Öyle yaptık. O yol üzeride güzel eserler var. 

3. İplikçi Camii - 13. yy
İçi Alaeddin Camii gibi. Yan kapıdan girince görüş açısı iyi değil ama kapıdan da tam girememiş bulundum. Selçuklu vüzerasından, diyor. Vezirler diye yordum. Maşallah 13. yy.


Yolumuza devam ederken sağlı sollu bankalar çıkıyor karşımıza. Ziraat Bankası kapısı karşısında bir büst olunca kim olduğunu sormaya girdim. Mithat Paşa imiş. Ve bu bankanın kurucusuymuş 😶

Karşımıza bir PTT binası çıktı ki ne zaman görsem Saraçhane'deki Fatih İtfaiyesi'ni hatırlatıyor bana bknz:

4. Bedesten - 16. yy
Sonra tarihi Kanuni zamanına kadar giden meşhur çarşı Bedesten başlıyor, biz de yol üzerinden ilerlemeyip Bedesten'e daldık. Bankaları, çarşısı, camiileriyle burası İstanbul'da Eminönü gibi bir şey. Ama turistlere hitap eden çarşı Mevlana'nın hemen önündeki Türbe Önü çarşısı. Aralarından bir yol geçiyor sadece.
Bu arada, iki gün önce ben açken iş arkadaşım burada bir balık ekmekçi olduğunu söylemişti. Aradım sordum buldum. Aziziye'nin az ilerisinde bir yer. Konya'daki favori yemek mekanımı buldum, hayırlı uğurlu olsun, artık ne zaman buraya gelsem balık ekmekçideyim. Mekan normal bir dönerci kalitesinde de Konya'da balık ekmekçi bulmak beni mutlu etti. 
Bedestende iki önemli camii var, ya da ben sadece bunları görebildim :D Birisi en büyük Osmanlı camiisi olan; 

5. Kapu Camii - 17. yy
Masmavi rengi, genişliği, ferahlığı ve hanımların balkon sefası hatta merdivenlerin mermer trabzanı ile en sevdiğim olmuş olabilir emin olamadım. Kubbesi değil çatısı olsa da tam bir Osmanlı Camiisi hissi veriyor. Yangın sonucu yıkıldıktan sonra 1868 yılında yeniden yapılmış, ilk günkü halinden farklı olarak. Yani buna 19. yy diyebiliriz aslında. 

Buranın penceresinden bir sonraki hedefimizi görelim:

6. Aziziye Camii - 17. yy
Geç dönem Osmanlı eseri. Sultan Abdülaziz tarafından yaptırıldığı için bu ismi almış. Oldukça süslü olmasına rağmen duvarlarda çıplaklık vardı, şasırdım ama zaten süslü kısımlar bu durumu kapatıyor. Küçük, sevimli bir yapı. 
Şu anda fark ettim ki en eski yapıdan en yenisine doğru ilerlemişiz!😎

7. Sultan Selim Camii - 16. yy
Kanuni ve Hürrem Sultan'ın oğlu II. Selim tarafından yaptırılmış. Ee kardeşi Beyazıd'la Konya'da savaşıp yenince böyle bir zafer takı yahut şükür nişanesi inşa etmesi gerekirdi, yapmış. Mevlana Türbesi'nin hemen bitişiğinde. Türbe içinde namaz kılma yeri olsa da hazır olan imama uyup cemaaatin sevap pointlerini toplamak istiyorsanız buraya gelmeniz gerekiyor. Ben namaz vakti gittiğim için pek fotoğraf çekemedim ve inceleyemedim ama klasik bir Osmanlı Camiisine benziyor.

8. Mevlana Türbesi / Müzesi 13. yy
Ve nihayet şehrin esas sahibine gelebildik, elhamdülillah 🌷
Ben seneler evvel Mevlana'yı rüyamda görmüştüm ve kıymetli bir hocam da ziyarete git demişti (yıllar sonra atanınca gidebildim üç ay evvel.) O yüzden geldiğimde doğaüstü bir olay beklerim, olmaz :D Neyse dersi kaynatmayalım. 
Mekan Selçuklu Sarayı'nın gül bahçesi iken Alaeddin Keykubad burayı Mevlana'nın babasına hediye etmiş. Mevlana Celaleddin-i Rumi'yi hepimiz biliyoruz (inşallah?!) o yüzden uzatmıyorum. Ama burası yerli yabancı birçok turistin akın ettiği bir mekan olmasına rağmen ücretsiz! "Gel, ne olursan ol yine gel." düsturunu takip etmişlerse demek ki. Şimdi baktım, eskiden ücretliymiş ve memlekete en çok geliri getiren ikinci müzeymiş! Eh Mevlana'nın duası gereği gelmişler de gelmişler. Gene taradım son 20 yılın  en çok ziyaret edilen müzesi imiş! Ben burada çocukken de duyardım bunu sürekli :) 
Galileo asılırken burada Astronomi dersleri veriliyormuş (Şimdi derviş olsan bilime hakaret sayılır).
Ben buraya çok geldiğim için az foto çektim :')



Bitti çok şükür. Ben de yazıp  fotoğraf ayıklarken zorlandım bu yazıda. Yok yok bir dahakine az fotoğraf çekmem lazım. 
Okuyup izlediğiniz için teşekkürler efenim!
Ek 1: Günün hatıralarını eklemeyi unutmuşum:







 




Yorumlar

  1. Aleykümselam. 😊 Bensiz nerelere gitmişsin öyle. Bayağı gezmişsin Maşallah. Kaç yıldır Konya'dayım çoğunu görmedim bile. 😅 Dolu dolu bir içerik olmuş, verdiğin bilgiler de çok iyi. Fotoğraflar da çok güzel, emeğine sağlık canım. 😊 Mavi halılı cami ayrı güzel göründü gözüme. Keyifli bir gezi olmuş, ne iyi. 😀🌺💕

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Di mi di mi mavi camiiyi ben de çok sevdim. Hatta blue mosque espirisi yapacaktım unutmuşum, tüh.
      Evet bu sefer kardeş kardeşe takıldık.
      Ve evet, bir şehri yerlileri değil, misafirleri gezer ve görür. Ben de parçalı yerli olduğum için misafir yönüm de var hehe. Darısı başına 🥳
      Teşekkür ederim 🌸

      Sil
  2. Süper olmuş Sevda gerçekten çok bilgilendim isterdim oraları görmeyi inşallah nasip olur bir gün özelliklede balmumlarını DNA dan örnek alarak yapıldığını öğrenince büyük bi şok yaşadım

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkür ederim Hümeyracım 🌸
      İnşallah gelirsin, tur rehberin hazır çünkü 💅🏻
      Ve evet! Gerçeği yansitmasa bile kültürü görmek için gidecektim. DNA olayı bonus oldu bize. 🎉

      Sil
  3. Bu arada, dönüş yolunda kulaklığı taktığımda önceden indirip unuttuğum bir Sabahattin Ali hikayesi başladı: Gramafon Avrat. Ve hikaye Konya'da geçiyor. İlk defa bu adamın Konya'da geçen bir hikâyesine denk geldim. Ne tevafuk 🥳
    Meram Bağları'ndaydı. Bir dahakine oraya gidelim.

    YanıtlaSil
  4. teşekkürler bilgiler içiin :) bu DNA konusu gerçek miymiş sahiden de :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Rica ederim 🌸
      Öyle diyorlar 👁️👄👁️

      Sil
  5. Aleyküm selam. :) Ne güzel gezmişsin. Havalar çok sıcak dışarıya çıkmak bile gözümde büyüyor. ):

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Haklısın ama Konya'da tek sorun güneş. Direkt vücuda çarpmadığı müddetçe pek dert olmuyor. Yollar geniş ve rüzgar esiyor. Şapka + güneş gözlüğü + güneş kremi varsa tamamdır :)
      Teşekkür ederim 🎈

      Sil
  6. Çocukken Mevlanaya gitmiştik, müzikli semazenin döndüğü sigara kutusunu hatırlarım oradan almıştık. Bu gezi için teşekkür ederiz.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Rica ederim. Gezide ben de Mevlana'lı semazenli bir küçük heykel aldım ama mekanizması yok, öylece duruyor.
      Ben de teşekkür ederim ✨

      Sil
  7. Konya için Mevlana'nın şehri derler. Lise döneminde bende gitmiştim. Etli ekmeği meşhurdur. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet, her gelen yemeli çok severim 😋
      Teşekkür ederim ✨

      Sil
  8. Konya benim doğduğum yer. Daha önce de gezme fırsatı bulduk gerçekten etkileyici. Dediğiniz çoğu yere ben de gitmişim. Teşekkürler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hepsi dip dibe olduğu için bu rotayı takip etmek çok kolay. Anlayabiliyorum. Konyalı arkadaşlarımız varmış burada, ne güzel😎 Teşekkür ederim.

      Sil
  9. Çok keyifli bir gezi yazısı olmuuş, keleminize sağlık! Aslında Konya'da çok sevdiğim arkadaşlarım var, gidip bi' gezmek, görmek lazım:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok rahat gezilir çünkü çoğu şey merkezde birbirine yakın. Hele ki size rehberlik edecek ve eğlenceyi paylaşacak arkadaşlarınız varsa tadından yenmez. Eğer denizi ve nemi olan bir yerdeyseniz, güneşten korunmak için önlem almakla birlikte bu aralar gelebilirsiniz kış ve civarı gelmemeniz yeterli olur. Şimdiden iyi eğlenceler dileyeyim o halde.
      Teşekkür ederim 🌸

      Sil
  10. Çok bilgilendirici bir gezi yazısı olmuş, ellerine sağlık

    YanıtlaSil
  11. Aleyküm selam diyerek başlayalım o zaman :)
    ben malmumu falan sevmiyorum korkuyorum biliyor musun? :)
    Savaşlar ölümler kan ne yazık ki hayatın gerçeği böyle videolar filmler de sanki o anları o acıları tekrar yaşatıyor gibi içine işliyor insanın …
    Caminin içindeki duvardaki işlemeler ne kadar harikaymış *-*
    Keşke bankalar, resmi kurum binaları hep böyle olsa çok güzel olmaz mı? :)
    Kapu Camiinin içi harikaaaa maviye bayılırım *-*
    ha ha biblolar çok sevimli :)
    Emeğine sağlık çok güzel bir paylaşım olmuş, severek okudum, izledim :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkür ederim 🎀
      Balmumu hmmm hiç düşünmemiştim ama korkutucu aslında. Bir polisiye filmde katil, dedektifin karısıın ve oğlunun kafalarının balmumu heykelini yapıp buzluğa atmıştı, adam bir açtı ailesinin kesilmiş, kan içindeki başı. Sevdiğim oyuncuydu çok da güzel bir bağırıp geri çekilişi vardı ay yeniden izleyesim geldi :D Evet, demek istediğim en korkunç hali oydu benim zihnimdeki balmumunun.
      Maviye ben de bayılıyorum o yüzden çok devdim o camiiyi.
      Bankaların merkezleri falan hep öyle ama semtlerimizdeki her şubesine bu özen pek mümkün görünmüyor. Sanki eskiden devlet kurumları daha havalıydı, binada bile devletin büyüklüğünü anlıyordunuz gibi geliyor.
      Tenkyuu tekrardan. İyi günler ✨

      Sil

Yorum Gönder

Ee okudun o kadar, sen ne diyosun :)

Emojiyle tepki ver!

Popüler Yayınlar