Tiny Star Ryunosuke Akutagawa ve Okuduğum 4 Kitabı Ana içeriğe atla

İçeriği Paylaş!

Öne Çıkan Yayın

Yeni Açılan Bir Sayfanın Getirdiği Yoğunluklar

 Merhaba! Blogları ziyaret edemediğim için günah çıkarmaya geldim :)  Zaten oldum olası aktif değildim. Blogları Canlandırma Projesi sağolsun bir iki ayda bir yayın yapıyorum öyle de bir enerji :D İki ay önce bir işe başladım, başka bir şehre taşındım ve neredeyse tek başıma yaşamaya başladım. Ailecek çalıştığımız tekstil atölyemiz dışındaki ilk iş tecrübem olduğu için epey dikkatimi vermem gerekiyor, sanırım. Ait olmadığım bir yer neticede (Akademi) Ama alışmak çok kolay oldu ve buradaki yoklamalardan kalmamın nedeni burada yatmıyor. Sorun şu ki yüksek lisans tezimi şu haftalarda -hadi zorlayalım aylarda- vermem gerekiyor. Ve sanırım uyumamam lazım ☠ Help-  Tezi bitimek gerektiğinden tez dışında okumalar yapmak vicdanı zorluyor. Ve tabi gerginlik ve stresi bomboş dursam bile üzerimde duruyor. O yüzden kimi BCP temalarını kaçırmayayım diye kendimi zorlamak dışında bir aktivite yaptığım yok.  Demek o ki tez bitince bütün yazılarınıza bakacağım inşallah 🙃 Şimdilik yokluğumu mazur görmen

Ryunosuke Akutagawa ve Okuduğum 4 Kitabı

Konnichiwa! 

En sevdiğim ikinci yazar olan Ryunosuke Akutagawa (1892-1927) hakkında konuşacağım bugün. Geçen sene yazarın ilk senelerindeki beş hikayesinin derlendiği şu Raşomon baskısı üzerine konuşmuştum. Ancak kalemini ve hayal gücünü çok sevdiğim için okumaya devam ettim ve daha kalın iki Raşomon'a daha göz attım, varsa Türkçede başka Akutagawa, beni haberdar edin de okuyayım hemen- diyeceğim ama hayır, İngilizceden de okurum ben bu adamı. 

Bu yazıda öncelikle okuduğum 4 Akutagawa kitabını tanıtacağım (derken, kapak, içindekiler ve yorumum). Sonra en sevdiğim hadi diyelim 5 hikayesinden bahsedeceğim ve en son okuduğum diğer hikayelere kısaca değineceğim (-di orijinal plan ama çok uzadı iyisi mi burada sadece kitaplar konuşsun sonra hikayelere geçeyim :)

Şimdiden özür dileyeyim öykü ve hikaye kelimelerinden önüme geleni kullanıyorum, bir tercihim yok.

Kitaplarının çoğunun ismi, daha ilk öyküsü olan Raşomon. İyi olmasına rağmen en iyisi değil ama filmden kaynaklı olabilir akla gelen ilk hikayesi bu oluyor. 

📕RAŞOMON VE DİĞER ÖYKÜLER - ALFA - OĞUZ BAYKARA - 2021


En sevdiğim derleme ile başlıyoruz. Bu kitap Oğuz Baykara'nın Boğaziçi Üniversitesi Yayınları'ndan çıkan kitabının Alfa'ya geçmiş yeni baskısı oluyor. İçerikte herhangi bir değişiklik yok, tek ve sevindiğim fark yazarın soyadındaki W'nin eskisinde V olarak yazılması hatasının düzeltilmesi.
Çok sevmemin nedeni 1. 14 tane hikayeyi (en sevdiklerim dahil) içinde bulundurması 2. Sonda Yazar ve eserleri hakkına kapsamlı bir makalenin bulunması 3. Kapağı ve baskı kalitesi :D Bunu alın!!

📕RAŞOMON - İTHAKİ - MELEK ÇELİK - 2021



İthakinin Japon Edebiyatı kapakları çok hoş. Bu sene bir Japon Edebiyatı ajandası da çıkardılar. Bu edebiyatın birden çok popülerleşmesinde bunların da eli var. Ama neden AkutagaVa? Sırf bu harf için bile almak istemem. İçinde 9 tane hikaye var. En sevdiklerimden Örümcek İpi yok. Ancak yukarıdakinden farklı öyküler içinde Ölüm Kütüğü adlı bir otobiyografik öykü ile Tütün ve Şeytan kaçırılmaması gereken öyküler.

📕RAŞOMON - FOL - TARIK DURSUN K.- 2021


Her ne kadar tarihi diğerleriyle aynı olsa da kendisi de bir yazar olan çevirmen Tarık Dursun K. (1931 - 2015) tarafından çevirildiği için bizdeki en eski Akutagawa tercümelerinden biri olmalı, belki de en eskisi. Yazarın hayatına baktım, iki dille de ilgili bir bilgi bulamasam da muhtemelen İngilizceden çeviri çünkü bu dilden çevirileri mevcut. Alfa'nın çevirmeni bir çeviribilim profesörü; İthaki'ninki hakkında bilgi verilmemiş ama ikisi de Japoncadan çevirmişler.
Bu kitapta Akutagawa'nın ilk dönem eserlerinden beş tanesini buluyoruz. En sevdiğim öykülerden sadece birini barındırıyor. Bununla birlikte özellikle Ejderha hikayesi kaçırılmaması gereken bir hikaye. Aldığım ilk kitap buydu Aku'dan (Aku diye kısaltıyorum :D). 

📕 KAPPA - TOKYO MANGA - YAREN YAMAN - 2023 
Bu yayınevindeki çevirmen hakkında da bilgim yok, kitabı bulup girişe yazmışlar mı diye bakmaya üşendim şu an :') Ama Japon Dili üzerine lisansüstü eğitimi varmış. 
Bu yayınevi şöyle bir şey: Kapaklar ve baskı çok iyi. O kadar güzel basmışlar ki şekerleme gibi, albenisi yüksek ve insan hemen almak istiyor. Şömizli de hem; şömizi ayrı kapağı ayrı bir güzel. O yüzden kardeşim de bana Mori Ougai'nin bir kitabını gene bu yayınlardan aldı. Çünkü çok şekerler! Ne bileyim elma çürük de o yüzden şekere bulamışlar gibi hissettiriyor bu kadar harika olunca :D Özür dilerim. Fiyatlar da bu kadar albeniye rağmen pahalı değil. Çeviri eserde çevirmen önemlidir ve pahalı olmasının nedeni çevirmenin telif hakkıdır ya, o yüzden söylüyorum bunları.
Ama, okurken çeviride bir sorun gözüme çarpmadı, iyiydi bence. Sevdim ben. Aldığıma memnunum.
Bu kitabın Alfa'dan ve çevirmeninden bir baskısı da mevcut.

EN SEVDİĞİM AKUTAGAWA HİKAYELERİ:

 1. CEHENNEM TABLOSU  

2. ÖRÜMCEK İPİ

3. ORMANDA

4. ÇARKLAR

5. KAPPA


Yorumlar

  1. kitapçılarda gördüm bu seriyi :) raşomon filmini bikaç kere izledim ama okumadım okuyayım bu yazarı :) uzakdoğu edebiyatı gözdem :) ama yeniler genelde yani 2020 sonrası yazılanlar :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben genel olarak modern edebiyata ısınamadım gitti. Sonsuza dek klasikçi kalacağım diye korkuyorum XD
      Hırsız karakteri çok iyi ya bayılıyorum. İnstada raşomon yazınca da sadece onun sahneleri çıkıyor bı de. Müthiş.

      Sil
  2. Çok aydınlatıcı bir yazı olmuş. Emeğine sağlık. Yazarı ben de sevdim, hikayeleri ilginç ve dikkat çekici. Okuduğum çeviri güzeldi bayağı. 🥰🌺

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkürler efenim.
      En sevdiğim Raşomon derlemesini alıp okuduğun için mutluyum ❤️❤️

      Sil
  3. son yazım ilgini çekebilir, tatlı animeler videolar :)

    YanıtlaSil

Yorum Gönder

Ee okudun o kadar, sen ne diyosun :)

Emojiyle tepki ver!

Popüler Yayınlar